Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg den 2 april 2009

Av gunilla - 2 april 2009 10:22


Ja var det någon som  blev lurad igår då? Jag klarade mig i alla fall. När det är denna månad så vet man inte vad det kommer att bli för väder om dagarna.Det  kan bli som just idag ett bakslag för vintern för det snöade stora s.k." lapphandskar" i morse men det ser faktiskt ut att klarna upp lite  nu.Varmare vill vi ha.

Ja det där med "lapphandskar" är något dialektalt från Lappland tror jag. Jag tyckte det lät festligt för när det snöar så där stora flingor så gör dessa flingor verkligen skäl för namnet.

Vårtecken nja inte än, men vi får ha tålamod och vänta. Ja dessa tranor som nu setts vid Hornborgarsjön i södern borde stanna där ett tag tycker jag för vad ska de hit upp till all denna snö och kylan som råder nattetid.? Det kan ju inte finnas någon mat till dem än.

Jag minns ett tranpar som alltid återkom till oss när vi bodde i Meselefors söder om Vilhelmina. Ett år hade de två ungar med sig också. Konstigt att de hittar tillbaka till samma platser egentligen!

Deras trumpetande på morgonen var härligt att vakna till, ja nån väckarklocka behövdes inte då.

Här i utkanten till Husum på väg till Banafjäl finns det också en lägda där det återkommer tranor och andra vårfåglar årligen.

Ja det var litegrann härifrån den andra april och vi höres snart igen.....

Ovido - Quiz & Flashcards