Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg den 27 april 2009

Av gunilla - 27 april 2009 09:33


Ja tiden  går verkligen fort och här uppe märker man knappt skiftningen mellan vår och sommar. Snart tänds ju brasor runt om i vårt avlånga land och det sjungs sånger och allmänt ståhej. En underbar dag att bara få vara sig själv och njuta.

!:a maj ja den som vill göra sig till och säga vad den tycker har fullt upp med att gå i demonstrationståget.

Jag tycker att andra aktiviteter kan vara ganska viktiga också, att göra någon kul famijeutflykt den dagen om nu vädrets makter tillåter. Varför inte packa matsäckskorgen och ta med grillkol etc, och fara ut på någon mysig plats kanske vid havet eller fjällstugan beroende på var man bor.

Jag har sett ett demonstrationståg eller rättare sagt kommit mitt upp i det och det var då vi kom bilandes från finlandsfärjan i Umeå ett år i slutet av 1995 -1996 någonting.

Vi var ju tvungna att stanna där vid järnvägstation och låta dem passera och sedan gick vi in och köpte vår lilla lunch på en hamburgerkiosk i närheten.

Jag har annars bara hört folk skrika ut saker från dessa demonstrationståg och det kan ju ge någon form av känsla det också en sådan här dag.

Det blir ju som en långhelg nu och sedan stundar ju andra uppgifter till. Jo det är ju dessa årliga deklarationer som oftast sparas till de sista dagarna fast man tänker att i år ska den in tidigt. Men hur är det, jo det blir ju bland de sista dagarna ändå.

Jag tänker i alla fall försöka hinna med min denna veckan och sedan far vi in till stan och lämnar den i urnan på skatteförmedlingen innan den fjärde maj.

Jag vill egentligen inte vara bland de sista heller, det känns inget roligt.

Visst kan man skicka den med post men jag tycker att det är något visst med att lämna den själv . Något år kan jag ha skickat den förresten.

Sedan var det att införskaffa lite fina avslutningskläder det brukar man ju göra så här dags, nu bor vi ju nära stan så det är bara kul att titta på kläder i butikerna där. Jag vill ju det ska vara användbara kläder så att de inte är för fina så att de bara hänger i garderoben efter en användning som det lätt kan bli. Som förr avslutningskläder räknades oftast som mycket fina saker  och jag minns att dessa skulle man vara rädd om.

Kanske någon här känner igen sig?

Nej nu tycker jag att man ska känna sig fin och kunna ha de införskaffade grejerna när som helst under sommaren och kanske en bit in på hösten.

Den 17 maj fyller Josefine så vi måste ut och se om vi hittar lite presenter också. Det tror jag att Jenny och jag ska göra den helgen i maj då hon är på läger med  linedansarna här i Husum för då kan vi gå på paradisbadet efteråt eller före.

Jaha nu glömde jag skriva att vi firar Husumdagen här den 16 maj och då skulle dansarna visa upp sig.

Det är lite skoj att vandra nerför backen här den dagen och komma rakt inpå alla stånd med diverse tingeltangel etc.Lämna bilen  hemma,slippa leta parkeringplats osv.De har drickesbackklättring  , grillar hamburgare, lotterier och inne på kyrkans hus fullt med aktiviteter fast det brukar vara rätt trångt därinne hela dagen. Vi har ju något år varit dit och köpt våfflor mm och tittat in i lillboa som är fyllt med grejer till försäljning.  Jag hittade min gamla hembygdsbok  som vi hade i tredjeklass, (den fick man ju inte då på den tiden) men köpte den för 5 kronor.

I fjol gick vi ända till biblioteket också och där vann jag en valfri bok så det var kul. Det stället ligger lite längre från själva tillställningen så det är inte så många som går dit, det är synd  det för oftast har de hittat på mycket roligt.Kan vara latheten att behöva gå dit och kanske missa lite av det andra, men detta är bara mina spekulationer. Hi,hi!


Som sagt jag slipper leta parkeringsplats här på Husumdagen,!!!!!!



Ovido - Quiz & Flashcards