Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 6 maj 2009

Sala sockens kyrka och andra platser...

Av gunilla - 6 maj 2009 09:34


Efter att jag publicerat vår fina medeltida kyrka här i Grundsunda församling så måste jag visa den vackra medeltida kyrkan i Sala också. De två byggnaderna är byggda från 1100-1300 talet. Sala sockens kyrka ligger ett par kilometer utanför stan och den har vackra välbevarade målningar och bibelord på väggarna.

Klockstapeln hittade jag ingen bild på men när jag far ner någongång så ska jag se om jag kan ta en med min kamera och lägga in här.

Kristina kyrka är den jag konfirmerade mig i och den ligger centralt och bra i själva stadskärnan.Gick även söndagsskolan där. Ska också lägga in en bild på Sala gravkapell som också har ett antal århundranden att skryta med. Det kapellet ligger i ett skogsparti  kallad Bråstabacken.

Där har man åkte skidor utför ,ja även bricka och senare pulka. Det är vandringsleder där också. Jag minns att när jag och Cecilia Kempff skulle orientera tillsammans så tappade vi bort oss så en av oss klättrade upp i ett träd för att se var vi befann oss. Lite fuskande var det nog.

Annars var ju orientering en rolig sport tycker jag.

Skyttepaviljongen på andra sidan skogen är numera nerbrunnen annars kunde man hyra den och ha lite fester och dans där.

Jag tyckte att skidbacken var hög som liten men när jag besökte den för ett par år sedan så var den inte så stor alls.

Nu har det vuxit upp flera villaområden där omkring och alla har de fått skolor och namn, jag vet egentligen inte vilket område som ligger där.

När en annan bodde där så hette det Kungsängen,Skuggan , Ekeby mm. Nu hänger man inte med alls i svängarna.

Det är ju kul att Sala växer som kommun.

Måns Ols är en ute servering och med toppen bad, och man kan också hyra gamla båtarna för en roddtur liksom förr. Jag minns att efter det att vi hade badat så for vi till cageterian och beställde varm choklad medvispgrädde och ett gott wienerbröd till.Ibland blev det bara en popcornspåse för 25 öre. Det var grejer det. Jag gick också simskolan här och på slutet fick jag sitta som ledare för nybörjare. Det var spännande minns jag.

Sandviken var också ett ställe jag minns som badplats. Där fanns en rätt hög rutschbana som jag aldrig fick åka i.

Sillköparen med camping ligger på vägen mot Avesta och den rutschbanan var högre än den i Sandviken och rätt farlig minns jag.

Sala silvergruva återkommer jag till  senare.

 
 
Elisabeth

Elisabeth

6 maj 2009 11:16

Visst är det bra att kommuner utvecklas, men att bevara gammalt är ju fint också. Här i Falun finns ju en del gamla miljöer också och kanske jag ska skriva om kyrkorna här också och om den i Torsåker (ungefär 1 mil från Hofors).

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Skapa flashcards