Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 15 maj 2009

Körkort!!!!!

Av gunilla - 15 maj 2009 09:07


Ja idag är det exakt 34 år sedan jag tog mitt körkort och allt har gott bra.

Jag var i USA året innan och där får de ju köra bil vid 16 års ålder vilket jag kan tycka är lite tidigt men så är reglerna där.

Jag tyckte det såg så kul ut när jag satt i Debbies bil och vi skulle någonstan,hem till henne på lunch eller  bara shoppa då vi var lediga. Hon hade en mycket fin röd bil minns jag inte så stor.

Jag längtade så efter att få ett körkort allltså.

Ett körkort här är ju inte billigt precis men när jag övningskörde med Lasse och Lasse så fick man träna i 45 minuter så det blev en krona i minutern noga räknat ( 45kr).

Dessa bilskollärare var kul att ha och göra med de hade humor.

Ja den ena Lasse nämnde bland annat att fruntimmerna har det bättre ställt än männen när det gällde att få säkerhetsbältet att sitta kvar," de har ju något att sätta det emellan ".

Vi hade teori på torsdagarna och man kunde gå ner och göra övingarna när man ville på kvällarna.

Vid uppkörningen så fanns det sex pärmar med frågor men man blev tilldelad en av dem förstås och jag minns att min pärm hade nummer tre.

Jag klarade teorin och sedan när det gällde uppkörningen så gick den bra också, jag fick välja den väg jag ville köra upp på och fick också fick-parkera.

Jag tror inte jag hann bli nervös över att köra upp men höll detta datum hemligt.

På den tiden fick jag överta fars bil en volvo 142 och automatisk. Jag tyckte den gick bra fast jag hade nog hellre velat ha en med växelspak.

Den bilen följde mig till Åsele när jag flyttade upp, sålde den senare till en  besiktningsman i Vilhelmina. Jag vet inte vad han skulle  den till egentligen för han ställde in den på logen sin sa han. Bilen var ju ny och fin.

Jag fick tag på en blå golf ( rabbit) kallas de ju i Amerika.

Den var bra den också, en ägare på den så den hade inte gått så mycket. Sedan blev det en grön golf som var ett riktigt verkstads objekt huvva ja. Den byttes till en vit Saab 90 plus att man fick sig en cykel inpå priset.

Den gick bra tills barnen  började komma då blev den lite liten att ha alla förnödenheter i.

Nu har jag en golf  igen fast combimodell och trivs bra med den.

Jag tycker det är lite synd att registreringsnumren från förr är borta, för tänk vad kul det var när man såg en bil med en annan bokstav på plåten . Jag bodde i Västmaland då, så vi hade ett U.

Minns vår första bil en svart folka och det var bara säkerhetsbälte på passagerar sidan ett mycket komplicerat sådant/ sele typ. Min mor hade alltid problem att få det på sig. Vilket vi ofta skämtade med henne om.

Numret på bilen var U 10255 S (Sverige).

Sedan blev det en saab V4 tror jag den hette med ett enkelt nummer U 54802 S.

Jag minns att jag och mina kompisar lekte att vi var poliser och antecknade bokstäverna och numren på bilarna på p-platsen där vi bodde så det kunde bli fulltecknade block det. Vi hade roligt för vår fantasi sattes ju igång.

Idag ska jag och flickorna fara in till stan och titta lite. Hämta lite grejer som vi tidigare sett men skulle tänka på till en annan dag.

Vädret här är toppen sol och mer värme och skiftningar i naturen.

Vi fikar/min dag med lite fika på något mysigt men billigt ställe  också tror jag.

Sedan far vi hem för det finns massor att fixa här också.

  


Ett litet tillägg alla minns väl den 3 september 1967, det stod i alla tidningar världen över att höger är höger i Sverige!!!!!!

Ni minns väl hit låten " håll till höger Svensson? "Jag hittade inte den just nu för minns ej sångarens namn men håll till godo med Brita Borgs låt om 60-talet, hi,hi!

 Visserligen  bara vänstertrafik men kolla in miljön!!!!!



När jag fått körkortet längtade jag efter att få tag på en olivgrön saab 99 också. Varför just olivgrön vet jag inte men gillade väl den färgen  då.

 
 
Ingen bild

Elisannw

15 maj 2009 11:46

Ja, så länge har ju inte JAG haft körkort, det var fem år sedan den 17 februari. Då fick jag köra upp tre gånger (fick inte välja någn väg själv). Det var ju i Mora och teorin i Falun och där fick jag alla rätt. Det var roligt det där med kvinnor och säkerhetsbälten! Sången ovan är fin, med Britta Borg. Minns ju Håll dig till höger Svensson och gillade den också. Har kollat nu på ginza.se och hittade den titeln med Boris.

 
Ingen bild

Elisabeth

15 maj 2009 12:56

Ett tillägg här: Tyckte det var spännande med länsbokstäver också och under Sverige-resor förr hade jag detta som en sysselsättning. Vi från Gästrikland hade ju bokstaven X och här i Dalarna är det ju W.

 
Ingen bild

jaag

15 maj 2009 19:59

haha kuul låt du hitta!! fast har du inte nån annan sån dära??

 
gunibirgit

gunibirgit

15 maj 2009 22:45

Ångermanland har eller hade bokstaven Y och Lappland AC.

http://körkortet

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Skapa flashcards