Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 21 maj 2009

Kristihimmelsfärdshelgen 2009!

Av gunilla - 21 maj 2009 11:00

En solig dag verkar det bli just idag och säkert varmare också. Förr  när man var yngre och gick i söndagsskolan så var denna en  speciell dag då det var utflykter på diverse hemliga ställen. Det var fyllt med roliga aktiviteter minns jag och till råga på allt det där speciella fikat vi fick. Ja det var väl inte så speciellt egentligen, men när man var i de åren så vad var det inte då som var gott saft ,bullar och kakor och fikat var ute i gröngräset  förstås.

Man fick ju också hämta ut sin premie för "flit och framsteg " för att man gått i kyrkan varje söndag,. Premien kunde vara då man gick i den så kallade "lillklassen" en tavla med ett fint bibelord och vacker teckning. I ungdomsklassen eller vad det kallades blev det en psalmbok eller  bibel, jag fick faktiskt båda och prästen hade skrivit i dem också. Jag minns ju att varje söndag fick man ju en eller två tjugofemöringar av föräldrarna att stoppa i sparbössan, jag var helt farscinerad av dessa sparbössor , kunde stå länge och bara titta på den för när man lade ner en slant så nickade gubben som tack, ibland bytte de ut dessa bössor men gubben som nickade var för mig något i hästväg. Man säger väl inte gubbe förstås men det var en liten missionär med mörk hudfärg som satt med benen i kors och nickade för alla som lade ner en slant.


Ja idag är det något som jag aldrig varit på här i Örnsköldsvik det heter Örnexpo och ska visst vara Norrlands största mässa. Det är linedans uppvisning och de som dansade här omkring ska vara med.

Jag vet inte om vi löser in oss sedan,det lär nog kosta lite, liksom parkeringsplatserna.

Dansen är utanför entreen i alla fall.

De har ju lite att kika på där utanför också, ett par ska visa upp sig då de åker i en nätboll, eller vad jag ska kalla det för. De kör varsin motorcykel jag har sett dem förr och de är helt fenomenala. Det är ett finskt par.

Vi far nog hem sedan och gör den efterlängtade inbakade fläskfileen med ugnspotatis och lite grönt. Efterrätten får nog bli glass en sådan här dag, fast jag vill nog bara ha mitt kaffe gillar inte glass så mycket.

det måste ju bli lite godare mat en sådan här underbar dag.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

21 maj 2009 12:01

Jag har ju själv gått i Söndagsskola. Visst kan jag tycka om att fika nu också, men det mesta var nog fascinerande och spännande när man är 6-7 år eller så/. Kan inte låta bli att tänka på Gubben Rosenbom i Karlskrona när jag läser om den nickande sparbössan. Men hos honom får man väl ta av hatten eller nåt. Mindes först inte vad han hette, men jag var ju där den 29 maj 2001/Älskar ju glass, men jag promenerar mycket också, och jag ska väl ta och göra mig i ordning lite här och kunna gå ut och fota lite. Hoppas att vädret håller i såg. Är nog +16-17 nu och växlande molnighet.

Räkna med en till överraskning med posten imorgon. Borde komma då, la på lådan igår.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards