Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 29 maj 2009

Teknikens under!

Av gunilla - 29 maj 2009 09:56

Jag minns ju denna grammofon,och en sådan skulle ju alla ha då det var populärt. Jag har nog inte hört så många av de första skivorna som kom ut, jag tänker närmast på de gamla stenkakorna som vid oförsiktighet kunde gå sönder.

Ja inte har jag så många av vinylskivorna heller. Men hittade faktiskt mitt skivalbum med EP-skivor i förrådet igår.Tittade lite i det och är glad att jag inte hade låtit det gå till soptippen. Vilka fantastiska hitlåtar man hade i sin ägo, och spelade gång på gång på den tiden.

Vår första Tv hade både en grammofon där uppe och en radio under själva rutan till TV:n.

Hela möbeln var brun och med dörrar med en nyckel så att man kunde låsa den då den inte användes.

Jag minns ju en del radioprogram som man alltid satt och lyssnade på särskilt var det ett radioprogram om alfabetet och man kunde följa med i ett litet häfte också.

Nicke-lilltroll var ju också något som var spännande att lyssa på.

När det gäller Tv-programmen så minns man ju Ria Wägner och hennes matprogram och hennes vinkande med handen.

andy-pandy var ett barnprogram, polisen i småstad och humle och dumle och många, många fler.

Jag minns att jag fick en alldeles egen grammofon också en jul,lite olik kompisarnas men den gick bra att spela på.

Den trevliga bandinspelaren var också något nytt och en sådan skulle ju alla barn ha , eller att det tjatades hemskt mycket på att få en kassettbandspelare som alla andra hade.

Jag sparade min veckopeng som jag fick då ,och kunde köpa en alldeles  egen.

Märket på den lilla var DUX.

Det spelades in både musik och egna intervjuer eller röster vi gjorde tävlingar till varandra mm.

Det var tider det, och roligt hade vi.

Min stereoanläggning köpte jag faktiskt när jag flyttade upp till Norrland och den har jag kvar. Den fungerar ju också, men den står inte framme.

Nu har tiderna verkligen förrändrats regält  från den stora grammofonens tid och med både EP och LP-skivor till en liten apparat med små söta cd-skivor.

Fördelen med dem är ju att allt tar inte så stor plats och det är ju förstås också bättre ljud nu i dem jämfört med förr.

Nu ska ju alla ha Iphones, Mptrespelare  och mobiltelefoner också. Det måste nog prioriteras vad som kan tänkas behövas i ett hushåll. Men alla måste ju få göra som de känner tycker jag.Har man ungdomar så måste man ju prata och diskutera med dem om eventuella köp. Det är ju inte klokt egentligen vad tiderna kan svänga om. Tänk bara att först hade vi enbart svartvit TV och sedan fick vi se allt i färg. Två kanaler att välja på , sedan kom de andra eftersom. Visst kan det vara roligt med många kanaler att välja på men,men nog räcker det med 1-4 egentligen. Sedan har vi ju all reklam ja det får stå för sig själv, tänker inte gå in på och skriva om den just nu.

Lite intressant är det ju. Jag minns att min mor sade på äldre dagar att"snart blir det nog så att allt kommer att ske med datorns hjälp" och det stämmer ju!

Ja jag kan ju sitta här och skriva om datorer, bredbandet och all annan telefoni men det tänker jag inte alls göra.

Vad tog de gamla hederliga breven vägen egentligen? Ja de där med frimärken och handskrivna var ju en glädje att få i brevlådan. Ja visst kan jag ju få lite sådant nu också men det var något speciellt förr.

Nu skickas det mycket mail i stället och det är klar det går ju snabbare . Det är kul att få mail också men håll med om att det är något MYCKET speciellt med ett handskrivet brev.

Jag tycker att alla lärare ska skriva ett veckobrev än att sätta sig vid datorn  och författa ett. Men jag vet det att det  är tidspressen som stressar upp en.

Jag själv försöker att ta det lilla lugna kan se folk som jäktar i ett och det kan ju inte vara bra för kropp och själ i längden.

Har hittat en gammal grammofon här och det  är Siw Malmkvist som sjunger, så lyssna och minns......






 
 
Elisabeth

Elisabeth

29 maj 2009 13:25

Ja, barnprogrammen du nämner känner jag ju igen allihop. Har en stereo i vardagsrummet för enbart vinylplattor (flera med Siw Malmkvist som är en favorit) och jag använder den rätt så ofta faktiskt. Fick för några år sedan en CD-spelare med kassett av mina föräldrar och den används ofta också. Fick ju för ett par jular sedan en speciell spelare att spela vinylplattor på av pappa (beställde via Internet) att föra över till dator. Har gjort detta med flera och hoppas kunna föra över mina egna kompositioner från kassetter snart också. Skriver för hand lite då och då och får också. Men i vissa fall skulle jag faktiskt önska att de INTE var det, eftersom jag inte kunde fortsätta att skriva till en kvinna i USA pga. en närmast oläslig handstil!! Men det har hänt tidigare också tyvärr. Min brevvän i Ohio skriver ALLTID på dator, men skriver ju under för hand och ibland vissa små anteckningar också. Hennes brev är långtifrån stela och opersonliga, det är ändå innehållet om räknas tycker jag. Önskar en trevlig helg

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

29 maj 2009 19:44

Hejsan tittar in till dig, hittade dig på Elisannws tankehörnas blogg länkar.
Jag talar gärna om att jag har varit inne och tittat hos någon:)
Tal om gramofon så har jag en som har allt i ett med högtlarna och själva gramofonen. Fick den när jag var liten.
Och vad mysigt att du på i Norrland mina föräldrar bodde där en gång i tiden. Så vi åkte alltid dit och hälsade på farmor och farfar. Tycker nämligen det är så vackert där uppe:) Du får ha en härlig helg, en hälsning från oss i Ronneby

http://bearclaw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards