Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 8 juli 2009

Soligt och fint igen!

Av gunilla - 8 juli 2009 17:42

Det är ju lite synd att sitta inne och skriva idag,  fast å andra sidan har vi varit ute och gjort lite nytta också.

Eftersom vi snart far på vår lilla semestertripp så vill jag att det ska se okej här hemma också, det brukar kännas roligt att komma hem då och slippa börja med att städa upp.

Vi ska campa på några ställen norröver och samtidigt hinna träffa vänner,bada och gå på marknaden i Åsele.

 Det ska bli ett  besök på någon av de närmsta djurparkerna också. Junsele eller i Lycksele som nyss fyllt 50 år.

Det blir ju billigare om man planerar och tar med maten också, och kanske köper färskvaror där man är.

Jag brukar göra så kallade pizzabullar och ta med och vanliga bullar med kanel.

Pizzabullarna kan man ju faktiskt äta kalla om man så känner och de är mycket goda. Ja det beror ju på vilken fyllning man har i dem förstås. Vi brukar ha skinka ,lite svamp och ost  plus oregano.

Det är ju rätt kul att fara någonstans också, för man behöver få se lite annat än att bara vara hemma. Vi trivs med att göra saker på hemmaplan också.

Det sägs att det blir mycket blåbär i år så det måste vi ju också undersöka. Brukar göra blåbärssylt,  blåbärskaka eller mousse ( hur nu det stavas.)

I fjol var det också gott om dessa bär och det är så bra att man kan stoppa in dem i frysen och ta fram på vinterhalvåret.

Jordgubbarna tycker jag inte om att frysa,de tappar sin naturliga smak tycker jag. De ska ätas nyplockade för att smaka.

Hallon kan jag frysa det går faktiskt rätt bra. Sylt kokar jag då eftersom det tar slut.


Tänk vilken god frukost eller mellanmål en varm sommardag, med dessa färska jordgubbar till, helst plockade från eget land!

 
 
Elisabeth

Elisabeth

8 juli 2009 21:41

Jo, blåbären lär visst gå bra, det har jag hört också och i söndags åt jag de allra första och tog ett foto av ett ris också. Här har det regnat mest hela dagen och jag har inte ens orkat gå ut idag. Väderstationen visar på att lufttrycket har stigit marginellt men ingen sol i sikte än. Men det låter ju som att det ska bli bättre till helgen. Känner mig SÅ trött med detta regnande. Pappa sa att det hade kommit 23 mm där./ Härliga bilder.

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

9 juli 2009 11:11

Brukar göra så jag med att få ordning på allt hemma innan vi åker iväg. Det är ju så skönt att få komma hem då:)
Jag tror jag kommer och besöker dig blåbär är ju så gott, Min farmor när hon levde så gjorde hon blåbärsgröt det fick vi varje gång vi kom till dem.
Hoppas ni får en underbar resa:)
Ha det så gott,kjamen

http://bearclaw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards