Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 22 juli 2009

Ingen plats för hundarna, / på marknader......

Av gunilla - 22 juli 2009 11:21

Ja vi låg över i stugan i Fredrika  till måndag också. Vi tog tid på oss den morgonen, hade stugan till 12.00 så det var bara att ta det lilla lugna.

Var ute med hunden och hittade en baddräkt ien till synes oöppnad förpackning. Jag kollade på den lite senare och funderade ett tag på om det verkligen var en  "baddräkt", jo det var det men tänka vad baddräktsmodet varierar snabbt år från år.

Jag lämnade in den till damen på campingen i ala fall så får hon väl kolla om den efterfrågas eller inte.

Det måste ju varit någon som badade på lördag kvällen och tappade den då de gick hemåt. Ja så kan det gå!

När vi gjort bort allt ,  städning, frukost och packat in i bilen så for vi till den nybyggda tailändska paviljongen där.

Det var farscinerande må ni tro.Buddha statyetterna ( ska lägga in en bild så småningom) de var två stycken hade transporteras från Thailand med båt och till Fredrika. De väger ju flera ton alltså.

Själva Buddha var placerad uppe på en kulle så man hade verkligen e fin utsikt därifrån över samhöllet, sjön etc.

Det hängde en klockc på ett staket där uppe och den användes för att samla alla munkar osv till bön. De  bad tydligen tre gånger om dagen.

Hon som tog emot oss läste lite från en bok på deras språk eller om hon sjöng bönerna, svårt att höra men det lät vackert.

På vägen upp stod det också två elefanter, även dem från Thailand tror jag.

Den andra statyetten stod en bit nedanför den större  förresten.

Till helgen ska de ha en stor fest där med mycket mat och även dans. Det är Thailändare från olika ställen i Västerbotten och Västernorrland, ja vi blev bjudna vi också.

Det skulle ju vara intressant att smaka på deras mat för det mesta är gott, men man ska ju ha någonstans att bo också. Inte vill jag köra fram och tillbaka attetid heller.

När vi varit där så for vi vidare till Åsele, där köpte vi lite hemlagat gpdis, de gamla vanliga chokladpralinerna,och några med mint och sedan choklad och kola in bakat.

De finns kvar än. Vi brukar köpa från de som står och säljer för Lycksele.

Vi träffade lite mer folk från Dorotea också.

Vädrets makter var med oss hela dagen, men det var lite molnigt mot eftermiddagen och det började regna då vi var på väg hem.

Det hade regnat bra här vid kusten, 20 mm såg jag på mätaren här vid dörren.

Vi stannade och åt mackor i Björna, och det ösregnade utanför bilen.

Javisst ja jag köpte två kryddburkar också, det brukar höra till vid marknadsbesök och denna gång tog jag också en broschyr med telefonnummer så att jag kan beställa mer vid behov. De hade firman i Falun och jag vet att de är fenomenala när det gäller kryddor.

Vi hann i alla fall hem i tid för att se Lotta på Liseberg.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

22 juli 2009 22:26

Jag har ju själv varit i Bangkok ett par dagar och har gått in i ett och annat tempel och har bl.a en pytteliten Buddha. Den går ju enkelt att bära, men flera ton, DET är något det!!/Tack för den fina kommentaren.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards