Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 25 juli 2009

Mattraditioner mm......

Av gunilla - 25 juli 2009 17:53

Tänk vad fort veckorna går egentligen, det är redan en vecka sedan vi var upp på marknaden i Åsele. Tur hade vi också med vädret. Det ska nog bli lite fler korta semesterturer snart igen.

Idag har det faktiskt hållit uppe , men det är mulet  och grått ute. Det får b li lite mer husjobb här hemma.

Vi har precis ätit bakad potatis och hamburgare så man borde ju gå ut och springa lite först.

Det är säkert bra fiskeväder idag förresten. Här nere vid ån är det många som prövar fiskelyckan.

Jag minns en kväll så kom våra grannar hem från sin fisketur och de hade fått en gädda, ja den var stor den, vad säger man "gammelgäddan".

Eftersom de kommer från Burma så hade de aldrig sett en sådan fisk. Jag tog fram kokboken och visade dem bilder på svenska fiskar. De skulle ju laga till den så då var jag tvungen att berätta hur vi brukar äta den. Nu äter vi inte gädda så ofta, men de kokade den som jag sade och de kom till och med över med en smakbit.

Vi gillar nog abborre bäst, om den är rökt eller grillad, fast om man kokar den med rätt mycket salt så är det gott också.

Dessa Burma grannar har tydligen en tradition med sig från hemlandet, oc h det är att soltorka fisken de fått. Då lägger de den påett fat och låter det stå ute på deras tak . Ja de bor på övervåningen och har taket alldeles utanför köket.

De kom över i fjol med lite av sådan fisk också, fast jag tror det fick gå till katterna i stället.

Det såg inte särskilt aptitligt ut .

Nu kanske ni tycker att det var till och vara kräsen, men jag vet inte det kan ju vara vanan, vi soltorkar inte fisk så  här i Sverige, speciellt om man bor i hyreshus.

Dessa grannar är jätte trevliga att ha och göra med annars.

Idag skulle de ju ha den Thailändska festen i Fredrika, hoppas de har tur med vädret. Jo Thaimat är något speciellt.

Elisabeth

25 juli 2009 22:19

Det var rätt längesen jag åt vare sig abborre eller gädda men föredrar allt abborre. Men det kan vara festligt att få upp en gädda och en gång för rätt många år sedan när jag och pappa skulle leta efter ett nät använde vi ett kastspö för att kunna ”känna av” och pappa skötte väl båten och jag satt med spöet och rätt som det var fick jag en gädda där. Ett annorlunda sätt måste man ju säga, men det blev ju som att ”ro drag”. Jo, det är nog bäst att vara lite försiktig när det gäller mat och om det blir NU är det ju dessutom rötmånad./Tack för den fina kommentaren. Jag skrev ett inlägg den 23/7, Collagen gjordes i Picasa 3. Där får du svar på de frågor du ställde. Där får du både hjälp med att ladda ner och hur man gör collagen. Lycka till!