Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg under juli 2009

Av gunilla - 25 juli 2009 17:53

Tänk vad fort veckorna går egentligen, det är redan en vecka sedan vi var upp på marknaden i Åsele. Tur hade vi också med vädret. Det ska nog bli lite fler korta semesterturer snart igen.

Idag har det faktiskt hållit uppe , men det är mulet  och grått ute. Det får b li lite mer husjobb här hemma.

Vi har precis ätit bakad potatis och hamburgare så man borde ju gå ut och springa lite först.

Det är säkert bra fiskeväder idag förresten. Här nere vid ån är det många som prövar fiskelyckan.

Jag minns en kväll så kom våra grannar hem från sin fisketur och de hade fått en gädda, ja den var stor den, vad säger man "gammelgäddan".

Eftersom de kommer från Burma så hade de aldrig sett en sådan fisk. Jag tog fram kokboken och visade dem bilder på svenska fiskar. De skulle ju laga till den så då var jag tvungen att berätta hur vi brukar äta den. Nu äter vi inte gädda så ofta, men de kokade den som jag sade och de kom till och med över med en smakbit.

Vi gillar nog abborre bäst, om den är rökt eller grillad, fast om man kokar den med rätt mycket salt så är det gott också.

Dessa Burma grannar har tydligen en tradition med sig från hemlandet, oc h det är att soltorka fisken de fått. Då lägger de den påett fat och låter det stå ute på deras tak . Ja de bor på övervåningen och har taket alldeles utanför köket.

De kom över i fjol med lite av sådan fisk också, fast jag tror det fick gå till katterna i stället.

Det såg inte särskilt aptitligt ut .

Nu kanske ni tycker att det var till och vara kräsen, men jag vet inte det kan ju vara vanan, vi soltorkar inte fisk så  här i Sverige, speciellt om man bor i hyreshus.

Dessa grannar är jätte trevliga att ha och göra med annars.

Idag skulle de ju ha den Thailändska festen i Fredrika, hoppas de har tur med vädret. Jo Thaimat är något speciellt.


Av gunilla - 24 juli 2009 12:28

Ja det får ni väl hålla med om , det är regn och rusk varje dag tror ja . Man ska väl inte klaga heller för vi hade ju flera fina dagar i juni, med mycket värme och sol. Fullt var det ju vid de flesta badstränder också.

Sommarlovet är ju inte slut än så vi får hoppas att det blir lite trevligare väder framöver. Håller tummarna för augusti!

Det går ju att göra små utflykter osv, men nog vill vi se solen igen.

Idag får det bli det gamla vanliga som städning, och att handla för helgen. Något på TV:n kanske passar också. Ja det sänder ju förresten den där teatern i kväll om "Snålvattnen  o jäkelskap." Den är bra om man nu gillar sådan humor.


Av gunilla - 23 juli 2009 10:09

Jag måste ju också få skryta med att det finns ett naturskönt reservat utanför Åsele också. Det är Stockholmsgatorna.

Stora stenblock  som har skapats av inlandsisen. Det är intressant att vandra omkring där, ibland måste man balansera på en spång om man vill över till andra sidan. Jo de finns rep att hålla sig i också, om det skulle vara svårt att balansera. Men det är ju inte så högt över marken som man kan tro.

Man ska nog inte ha småbarn med sig för det finns stup lite här och där och barn vill ju gärna springa omkring och utforska områden på lek.

I och för sig så hade jag några förskolebarn/miniettan med mig på 80-talet , vi gjorde en liten utflykt för att fika  och jag var inte ensam utan hade en förälder med mig som hjälp.Vi behövde ju ta oss dit med bilar.

Östernoret som dessa Stockholmsgator ligger vid är på vägen mellan Åsele och Junsele.

Byn vacker i sig själv fast utflyttning till större orter  förekommer en vanlig jordbrukstrakt egentligen.Nu finns det faktiskt också en plantskola där, med massor av vackra växter året om.


Av gunilla - 22 juli 2009 22:03

Ja denna staty säger väl bra mycket om samerna i Lappland. Denna har kommit upp rätt nyligen och på vägskyltarna står det också det samiska namnet för ex orten man kommit till.

Vitstege är Fredrika , jag minns nu inte vad Åsele hette men jag ska kolla upp detta igen.

Rätt kul eller hur?

Ungdomarna kan välja samiska i skolan, om de har samer i släkten.



Av gunilla - 22 juli 2009 11:50

 Ni funderar kanske vad jag menade med rubriken i förra inlägget, men blev så tagen av att skriva om den Thailändska paviljongen att jag glömmde hundarna, hi.

Ja det var mycket folk på marknaden även den sista dagen och det är ju inte ett bra ställe att ha med sina hundar egentligen, Det är lätt att de blir trampade på.

Det var hundar i olika storlekar, några med munkorg  också. En dam hade till och med en barnvagn och i den låg det två medelstora fina hundar i.

Vi hade Oscar med oss också, fast när det började bli lite svalare ute så fick han sitta i bilen med fönstrerna lite nervevade.

Jag har ju egenligen varit emot det där med att gå med hundar i stora folkmängder som Åsele marknad.

Sedan hörde jag att någon hade sett Thailändare med munskydd på marknaden, dem såg vi inte så jag vet inte vad hon pratade om. Kanske de var rädd när det gällde svininfluensan.

Influensa sprids ju lättare i stora folkmängder sägs det ju.

Noliamässan är ju på gång denna veckan förresten men man kan ju inte fara på allt heller.



Av gunilla - 22 juli 2009 11:21

Ja vi låg över i stugan i Fredrika  till måndag också. Vi tog tid på oss den morgonen, hade stugan till 12.00 så det var bara att ta det lilla lugna.

Var ute med hunden och hittade en baddräkt ien till synes oöppnad förpackning. Jag kollade på den lite senare och funderade ett tag på om det verkligen var en  "baddräkt", jo det var det men tänka vad baddräktsmodet varierar snabbt år från år.

Jag lämnade in den till damen på campingen i ala fall så får hon väl kolla om den efterfrågas eller inte.

Det måste ju varit någon som badade på lördag kvällen och tappade den då de gick hemåt. Ja så kan det gå!

När vi gjort bort allt ,  städning, frukost och packat in i bilen så for vi till den nybyggda tailändska paviljongen där.

Det var farscinerande må ni tro.Buddha statyetterna ( ska lägga in en bild så småningom) de var två stycken hade transporteras från Thailand med båt och till Fredrika. De väger ju flera ton alltså.

Själva Buddha var placerad uppe på en kulle så man hade verkligen e fin utsikt därifrån över samhöllet, sjön etc.

Det hängde en klockc på ett staket där uppe och den användes för att samla alla munkar osv till bön. De  bad tydligen tre gånger om dagen.

Hon som tog emot oss läste lite från en bok på deras språk eller om hon sjöng bönerna, svårt att höra men det lät vackert.

På vägen upp stod det också två elefanter, även dem från Thailand tror jag.

Den andra statyetten stod en bit nedanför den större  förresten.

Till helgen ska de ha en stor fest där med mycket mat och även dans. Det är Thailändare från olika ställen i Västerbotten och Västernorrland, ja vi blev bjudna vi också.

Det skulle ju vara intressant att smaka på deras mat för det mesta är gott, men man ska ju ha någonstans att bo också. Inte vill jag köra fram och tillbaka attetid heller.

När vi varit där så for vi vidare till Åsele, där köpte vi lite hemlagat gpdis, de gamla vanliga chokladpralinerna,och några med mint och sedan choklad och kola in bakat.

De finns kvar än. Vi brukar köpa från de som står och säljer för Lycksele.

Vi träffade lite mer folk från Dorotea också.

Vädrets makter var med oss hela dagen, men det var lite molnigt mot eftermiddagen och det började regna då vi var på väg hem.

Det hade regnat bra här vid kusten, 20 mm såg jag på mätaren här vid dörren.

Vi stannade och åt mackor i Björna, och det ösregnade utanför bilen.

Javisst ja jag köpte två kryddburkar också, det brukar höra till vid marknadsbesök och denna gång tog jag också en broschyr med telefonnummer så att jag kan beställa mer vid behov. De hade firman i Falun och jag vet att de är fenomenala när det gäller kryddor.

Vi hann i alla fall hem i tid för att se Lotta på Liseberg.


Av gunilla - 21 juli 2009 19:20

Ja nog måste vi skryta lite med att det var full med folk nere på hembygdsområdet också. Men deras konsert var tydligen inte så lång ändå.

Det var ju lite synd att de var sena fast det är ju sådant som händer lite då och då.

Jag tycker de sjunger bra i alla fall.

Av gunilla - 21 juli 2009 19:15

Vi kom precis förbi detta uppträdande, men han var på en annan scen och hela han for så småningom in i denna jätteballong, man kan ju undra om det fanns mycket syre inut, fast allt gick rätt snabbt.

Skapa flashcards