Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 11 augusti 2009

Nu är vi hemma igen!

Av gunilla - 11 augusti 2009 12:02

Vi for till Junsele Camping för exakt en vecka sedan. Fick en stuga med namnet Svanen denna gång. Det var ett hus med fyra bäddar, kokplatta och sedan fick man hämta vatten där i närheten. Toaletter och duschar fanns i servicehuset mittemot, och där kunde man ju också laga mat , se på TV. Kylskåp  fanns ej i stugan men det gick att förvara där i servicehuset också.

Vi spelade golf en dag för det var helt gratis. Deras banor var hur roliga som helst.

Vi besökte förstås också djurparken som vi varit på flera gånger förr  och det är lika roligt varje gång. Den är inte så stor heller, och just i år var det massor av djur som fått ungar.

Klockan 13.00 en dag hade de lejonungarnas uppvisning, då personalen berättade om de vita lejonen och barn och övriga fick mata dem. Vi kikade inte på detta för vi tillbringade den varma dagen vid den närbelägna poolen istället. Dagen var så solig och jätte varm.

Vi trodde ju att vi sett alla djur en dag men  missade de söta näsbjörnarna. Vi var ju tvungna att se dessa också och det passade ju bra att äta lunchen där också.

Vi kom precis dit då de skulle matas, ja det var något rått, köttigt de fick och det blev ju liv i luckan när de skulle äta.

Fjällrävarna matades efteråt och det var vi ju också med om.

Det fanns också ett nöjesfält där men det var endast ett fåtal som utnyttjade den. Pariserhjulet snurrade några gånger, barnkarusellen den gick som sjutton och sedan var det en lite snabbare " Turbo"  stod helt stilla. Men sedan utanför alldeles vid entren så kunde de som vägde minst 40 kg stoppa i 10 kronor och köra bil i en uppbyggd liten småstad.

När Jenny var där på skolresa på lågstadiet så ville hon bara köra dem  hela tiden sa hennes lärare.

En kväll var vi upp till Kåtabyn och testade på den byggda lilla repbanan. Ja man kunde välja på att fiska, kanoting och just denna gympa -bana.En höghöjdsbana fanns och med den en speciell utrustning krävdes. Jag skulle aldrig ge mig upp där. Den repbanan vi använde var enbart hjälmtvång.

Jag agerade fotograf så med tiden ska jag lägga in foton också.

Repbanan bestod av fem stycken däck som man skulle ta sig till gungandes och till sist till en annan grej och sedan balansera på en stock till nästa sak, etc.

Myggen var lite besvärliga just där men vi fick viftade bort dem tills vi var nöjda med banan.

För att komma dit så var man bland annat tvungen att balansera på en spång i flera meter. Till och med Oscar klarade spången, ha.

Efteråt gick vi in i en kåta och köpte något att dricka, för man blev så törstig av dels värmen och aktiviteten. Vi satte oss på renskinnen därinne och njöt. Folk kom och pratade och Oscar fick en stor herrans fin glasskål att dricka vatten ur. Lyxigt va?

Jag fick höra att man kan få övernatta i en sådan där kåta också, Det fanns liggunderlag, renskinn, eldstad i mitten  så det var bara att ta med glatt humör , sovsäck, mat. Elda fick man göra själv också. Vi tittade in i en sådan kåta och  .. ja det kommer nog att bli en natts övernattning där någon gång

framöver, vintern eller sommaren.

Vi hann också med att gå lite på samhället och titta i affärerna innan vi for vidare.

Inne hos Edins var det grejer på grejer, kläder mm att kolla på. Men vi köpte inte något där, jo souvenirskor blev det , alltså nyckelringar.

Jag fortsätter med nästa campingställe snart, nu kör vi till Hoting i strålande sol/värme... Häng med bara!


 
 
Elisabeth

Elisabeth

11 augusti 2009 21:50

Välkommen hem! Låter som en trevlig camping-semester och mysigt med djurparken förstår jag./Jo, jag har varit i stugan. Det har varit riktigt varmt men svalare de senaste dagarna dock.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Skapa flashcards