Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg den 25 augusti 2009

Av gunilla - 25 augusti 2009 14:12

Jag har tänkt skriva i denna  blogg men fotn visar jag i den andra,då får man gå in

där och kika om man känner för det./ Jag sätter in allt senare.

http://gunigru.blogg.se


Av gunilla - 25 augusti 2009 13:47

Det är väl bäst jag skriver om sommarens förmodligen goda kräftor också, fast den dagen var ju den åttonde augusti. Jag har inte ätit dessa på flera år, jo förresten vi fick ju faktiskt smaka lite av en granne i fjol. Det var visserligen s.k."leftovers" från deras fest, så det blev endast skaldjuren.

Men de v ar då goda och gick åt rätt snabbt.

Jag har fiskat kräftor en gång  och det var i en liten bäck utanför Sala, en by vars namn heter Broddbo. Vi var två familjer och det vi fick var tre ynkliga stackare och den andra familjen var inte bättre att fiska de heller. Kul hade vi minns jag. Året efter minns jag att de varnade för kräftpesten i sjöarna där omkring.

Jag läste i någon blogg här att man kan äta dem tillsammans med stekta kantareller och ljuvliga ostar. Drickat till ja för mig blir det nog bara någon läskedryck eller vatten.

Finns det någon som läser detta och har recept på vad man kan äta till dessa fantastiska små skaldjur? Jag vill gärna ha alternativ,tack.

Ja förresten äta och äta dessa , man ska ju suga på dem, och minns att mor min pratade alltid om att " smöret" var så gott att man fick absolut inte glömma bort att skrapa bort detta.

Det är väl mest stjärten som har något köttigt förstås.

Bordsskicket ska man inte tala om i dessa tider, hi.hi




Av gunilla - 25 augusti 2009 12:48

Det har ju alldeles nyss varit premiär på surströmming i vårt avlånga land, fast jag tror ju att det är nog mest att vi äter den fisken här i norr. Vi har en massa salterier och duktiga fiskare här vi höga kusten må ni tro. Ute vid Ulvön och lite fiskelägen här omkring finns det .

Ja ni som inte är härifrån tycker säkert at det luktar mycket dåligt. men se det tycker då inte vi.

Jag brukar öppna burken i en plastpåse ute på balkongen för att förhindra att lukten sprider sig till grannarna och sedan skölja den i kallt vatten . Vi äter den tillsammans med tunnbrödmackor, kokt potatis plus dill, gräddfil, tomater och röd eller gul lök. Mumsigt värre eller hur?

Jag gillar inte öl så vi  brukar dricka riktigt kall mjölk till i stället, för jag hörde av någon  att det tar bort eftersmaken som brukar bli då man ätit detta. Ja tomaterna är bra för det ändamålet också förresten. Jag tycke att det stämmer  bra.

En del infödda norrlänningar vill gärna äta surströmmingsklämmor.Det är mjukt eller hårt tunnbröd med alla nyss uppräknade ingredienser ovanpå.

Jag tycker nog att det är gott pådet sättet också men allt vill liksom inte stanna kvar på brödet. Fast jag är ju inte född häruppe så jag får väl försöka träna på detta. Nej jag äter det nog med mina bestick.

Ni som inte har testa detta då är det dags, JAG har smakat svartsoppan med krås en gång och det var något speciellt det också.

Fast får jag välja tar jag nog strömmingen, hi,hi!

Ovido - Quiz & Flashcards