Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2009

Norrlands specialitet just nu!

Av gunilla - 25 augusti 2009 12:48

Det har ju alldeles nyss varit premiär på surströmming i vårt avlånga land, fast jag tror ju att det är nog mest att vi äter den fisken här i norr. Vi har en massa salterier och duktiga fiskare här vi höga kusten må ni tro. Ute vid Ulvön och lite fiskelägen här omkring finns det .

Ja ni som inte är härifrån tycker säkert at det luktar mycket dåligt. men se det tycker då inte vi.

Jag brukar öppna burken i en plastpåse ute på balkongen för att förhindra att lukten sprider sig till grannarna och sedan skölja den i kallt vatten . Vi äter den tillsammans med tunnbrödmackor, kokt potatis plus dill, gräddfil, tomater och röd eller gul lök. Mumsigt värre eller hur?

Jag gillar inte öl så vi  brukar dricka riktigt kall mjölk till i stället, för jag hörde av någon  att det tar bort eftersmaken som brukar bli då man ätit detta. Ja tomaterna är bra för det ändamålet också förresten. Jag tycke att det stämmer  bra.

En del infödda norrlänningar vill gärna äta surströmmingsklämmor.Det är mjukt eller hårt tunnbröd med alla nyss uppräknade ingredienser ovanpå.

Jag tycker nog att det är gott pådet sättet också men allt vill liksom inte stanna kvar på brödet. Fast jag är ju inte född häruppe så jag får väl försöka träna på detta. Nej jag äter det nog med mina bestick.

Ni som inte har testa detta då är det dags, JAG har smakat svartsoppan med krås en gång och det var något speciellt det också.

Fast får jag välja tar jag nog strömmingen, hi,hi!

 
 
Elisabeth

Elisabeth

25 augusti 2009 13:50

Har ätit surströmming en gång, och utanför Stockholm och det var en kvinna från Piteå som hade "hållit i trådarna". Även om det inte smakade riktigt som det luktade blev det inte någon favorit. Har ätit någon sorts haj, jäst från Island och det var "så där" men jag åt lite i alla fall. Var med i en nordisk förening och en merm isländsk i Stockholm. Har aldrig ätit svartsoppa med gås men skulle vilja smaka på. Vissa saker äter jag väl kanske inte, men jag är inte "jättekräsen" annars när det gäller mat. Men jag vill helst inte säga att jag inte gillar det förrän jag har smakat, då först VET jag ju!

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards