Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg den 12 september 2009

Av gunilla - 12 september 2009 16:58

Ja det har ju pågått mer eller mindre bra länge nu. Det ska sorteras och sorteras och återanvändas etc.

Vi bor ju i en hyreslägenhet och jag sorterar så gott jag hinner. I sophuset finns det ju vagnar för glas i olika färgskalor, konservburkar, papper , mjukplast etc. Det kommer en sopbil eller vad man ska kalla det och tömmer lite då och då men hur tömmer han egentligen? Far allt i samma bil eller tar han burkar för sig och glas hämtas av någon annan? Jag har funderat lite på detta och jag hoppas ju nästan att det är så men enligt en granne som hade stått och tittat på när den blå bilen kom så tömmer han allt i samma container på bilen och det mals sedan ner tillsammans.

Vad är det då för mening att källsortera allt var för sig?

Papper hämtas i alla fall separat och glasburkar det vet jag. Men jag har lite svårt att förstå just det här andra som ligger i olika vagnar och hämtas med en och samma bil.

Någon där ute som läser detta har ni någon bättre förklaring än det min granne berättade? Är nyfiken på hur det fungerar på andra platser eller kommuner.

I nybyggda hus/ lägenheter så vet jag att det finns plats  för olika behållare under diskbänken.

Bor man på landet så tar man ju för det mesta hand om allt själv, och kanske bränner upp det som går  osv.

Av gunilla - 12 september 2009 09:57

Ja det var det verkligen, men jag har jobbat nästan hela veckan. Jag fick ett vikarie jobb på den andra sidan stan  och det blev lite körande igen. Jag har kört  bil till arbeten i flera år och vill nu helst ha ett i närheten av där vi bor. Jag vill kunna gå eller cykla eller om det är mycket snö åka spark  till jobbet.

Men i dagens läge med många arbetslösa människor så får man vara glad över att få ett arbete. Tacka nej ska man ju inte göra heller!

Jag ser här att jag har inte skrivit i denna nya bloggutformning alls. Den verkar ju toppen alltså, och snygg är den också. Nya finesser har jag hittat.

Tänker inte lägga in några bilder här utan skriver bara om lite av varje om jag har foton jag vill visa upp så hänvisar jag till min andra blogg,  där ska det vara lite mer recept också.Flört

Jag har alltså jobbat på ett mycket bra ställe med småbarn. De hade 15 stycken inskrivna och det är lagom för en

sådan avdelning.

Det går ju inte att göra så mycket med en som är 1-2 år om man är van med större barn, men vädret var så skönt hela veckan så vi var ute på gården och lekte hela tiden, gick sedan in och åt vid måltiderna.

Visst kan man göra saker med barnen ute, de fick ju klättra, krypa igenom däck bland annat och vi ritade ett tåg i sanden och sjöng om plingelinge tåget vilken de gillade skarpt, allra helst när de fick höra sitt namn i sången.

Vi prövade på att leka lite  medans vi väntade på maten också, de är ju rätt duktiga trots sin ringa ålder.

Lugnet blev ju senare när alla vilade ute i sina vagnar. Tänk er tretton vagnar på altanen och i dessa snarkande ungar!

Passade på att städa upp lite på avdelningen då och sedan var det tid att gå på rastern/ lunchen.

Jag hade Oscar i bilen och det blev ju hans promenad också. Det gillade han fast han fick gå i koppel förstås.

Trolltjärnens förskola vill jag tillbaka till fast det ska ju helst vara ett längre vik då. Håll tummarna för detta nu!


Idag är det fortsatt soligt och varmt ute så det blir nog att vara ute  en hel del.

Jag vet inte riktigt hur det var med älgjakten om de har börjat med den här eller om man törs ge sig ut i skogen och kika efter lingonen. Svamp vill jag helst inte leta efter, annars så finns det nog rätt mycket kantareller här.Cool





Skapa flashcards