Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 22 september 2009

Rödklövern!

Av gunilla - 22 september 2009 08:30

Ja en ny härlig sensommardag , jag har som vanligt varit ute med hunden och jag måste ju säga att det är så fint på ängarna nu med all den rödklöver som ju växer där vilka fina nyanser av röd/ lila den finns i . Jag har aldrig tänkt på att det kan vara så fint med nästan bara den så här års.

Har köpt ljung och ska så småningom sätta upp en lämlig ampel här vid dörren. Jag vill ha en sorts fin korg och kanske lite gammeldags.Kanske man kan hitta någon på seckondhandaffären i stan och billigt.

Än så länge får den stå ute på balkongen med de få petuniorna från i somras. De är för fina att slänga bort än.

Det sägs ju att man inte ska ha ljung innomhus.

Det är ju rätt intressant med dessa talespråk eller vad man nu ska kalla dem.

Jag skulle allt vilja gå och lära mig att växtfärga för jag vet att det finns så mycket växter med underbara färger ute i naturen.

Om man går en kurs nu på höstkanten  så kanske man kan sätta igång med detta färgande ganska snart ändå.

Jo det förstås man måste ju ha någon tunna, gryta lagom stor och en mysig uteplats där man kan få vara för sig själv med familjen. Jag saknar verkligen en stuga någonstans uppe i fjällen eller bara på några mil från havet.

Jag har stickat rätt mycket förr, mest västar och någon enstaka tröja och barnkläder. Har väl blivit för lat att ta till nu men det går ju att ändra på....Glad

Ljungen kommer ju att till exempel färga garnet i en lila variant minns jag och sedan alla de andra växterna nyanser åååååååååååååååh  vad tjusigt det kommer att bli, om man nu kan sätta igång efter en kurs.

Det borde nog gå med svampar också, eller finns det någon som vet detta?

 
 
Julia

Julia

22 september 2009 10:15

Jo, visst kan man färga garn med svamp. Jag har själv aldrig gjort det, men har läst om det för länge sen. Jag tror t o m att det har visats på TV för jättelänge sedan.

Ved du vad? Jag har utmanat Lollo *fniss*, det var ett tag sen Oscar skrev, men jag har lämnat en kommentar i bloggen. Du kan väl påminna henne om att kika i min blogg och anta utmaningen.

Hälsningar/Julia

http://hjulia.bloggplatsen.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

22 september 2009 13:52

Jag vill också kunna färga med naturens egna saker.
Men jag har en vän som kan detta så jag tänkte att jag skulle fråga henne om hjälp.

Ha en bra dag, kjamen

http://bearclaw.bloggplatsen.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

22 september 2009 21:10

Kommenterar lite samtidigt som jag har på Andra Avenyn./Låter intressant med växtfärgning. Har aldrig gjort det själv men har sett någon göra det. Jo, visst är rödklöver vacker. Såg någon MYCKET röd i somras. Ljung är vackert också. TROR att jag har hört/läst någonstans att det går med svampar också. Hoppas att du får någon stuga en gång.

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards