Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 2 december 2009

Bullbak....

Av gunilla - 2 december 2009 08:49



Idag är det också en lika fin dag som det var igår. Solen är på väg upp, men bara lite kylslaget i luften. Jag är ledig idag så tänker baka de där lussebullarna. Det är så skönt att bli av med alla jäsbröden som ska bakas till julen.

Jag gör alltid så för sedan blir det lite kakor också. Den speciella julmjukiskakan blir sist för det ska verkligen lukta att vi är på väg in i en stor helg nu. Det blir den speciella juldoften,hi !  .Det blir ju inte så mycket kakor att baka egentligen bara de få som brukar gå åt mest. Jag gillar inte när det blir kakor som bara ligger och ingen äter upp dem. Det är lite dumt att man måste slänga dem då de blivit gamla.

I fjol blev det faktiskt perfekt med allt inhandlande och inga som helst rester på någonting. Kan man kalla det för bra planering kanske?  

Kom att tänka på den gamla goda tiden förresten när min mor hade kakor som inte gick åt efter helgerna, då vispade hon grädde och blandadade den med smulor från kakorna och kan ni gissa vilken succe ´ det blev. Jag minns att det smakade bara mera.

Ja hon hade många roliga och intressanta idee´r när det gällde matlagning och som jag ju tagit till mig av och kanske får föra vidare till nästa generation. Det gillar jag verkligen.

Tänker bara på dessa söndagsstekar och den underbara bruna såsen till, plus potatisen och grönsakerna till. Det är så man börjar bli hungrig alltså.

Det var ju tider det hi!  




 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

2 december 2009 22:12

Låter supergott när du beskriver det så där. Känner nästan doften hit... Det blir nog ingen bakning för mig nu men blir jag frisk snart kanske jag gör en lyckokaka!

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

3 december 2009 06:41

Så gott men lussebullar:) Själv gjorde jag pepparkaksdeg i går som vi ska baka till helgen. Vet inte om det blir lite lussebullar med eller om vi ska ta det till veckan.
Håller med dig det är inte roligt att göra massa kakor som inte blir uppätna.
Visst är det roligt att kunna få ta del i ens föräldrars knep.
Jag gillar också att fixa med maten och baka. Har mycket svårt att följa ett recept jag tar lite vad som känns bäst då:)

Ha en underbar dag min vän, kjamen

http://bearclaw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards