Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg den 12 juli 2009

Av gunilla - 12 juli 2009 22:44

Idag har vi haft en rätt skön och avkopplande dag. Varit ute på en skogspromenad med hunden.

Jag kan nog skryta med en god löksoppa också, har inte ätit den på flera herrans år och gissa har man gjort den en gång så sitter den i huvudet sedan.

Det kanske inte hörs så gott i barns öron när det gäller lök men jag garanterar att de gillar den.

Detta behövs alltså: En purjolök, två lagom stora gula lökar, tre vitlöksklyftor, två baconpaket.

Skär allt i små bitar koka allt tillsammans med 1 liter vatten i ca 20 min. Mixa allt och slå tillbaka i grytan häll i ett paket mellangrädde och låt det hela få ett uppkok.

Jag har testat att skära motötter i bitar och låta det koka med också. Det är också något att rekommendera.

Ätes varm förstås och helst med mjukt eller hårt tunnbröd med ost men vanliga knäckemackor går nog bra också.

Jag har aldrig testat på att frysa dena soppa men jag tycker nog att den kan ätas upp i en a´ två dagar.

Gillar inte att frysa mat och bara värma,tycker att det blir inte samma smak på det tillagade som då det är nylagat. Rätta mig om ni tycker annorlunda.

Jag kan i och för sig förstå att om man har storfamilj så kan det ju vara smart att frysa in stora potioner7 eller portionsförpackningar. Helst om man har olika arbetstider och skoltider.


Ovido - Quiz & Flashcards