Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg under januari 2010

Av gunilla - 30 januari 2010 12:35

Då var det helg igen, jag tycker att det inte var så länge sedan jag hade min tvättid. Ja det är dags för tvättstugan idag och sedan ska det börjas med lite grovstädning rum för rum.

Jag är lite less på dessa julgardiner som sitter i köket  så det ska  bli trevligt med ett par andra nu.

Annars så ska vi nog ta det lilla lugna hela dagen,äta gott och bara må........  


Vädret är som det ska vara, lite kyligt men det går att vara ute och lite snö flyger i luften. Solen kan titta fram också. Inte mer än 14 grader minus.


Av gunilla - 29 januari 2010 09:04

Ja det kan man ju säga eller hur. Nu har vi ett mer normalt väder igen, men men  månljusa nätter så blir det kallt nattetid ett tag . Det gör ju ingenting egentligen för man är ju inte ute och springer då.

Men har man hus så gäller det att ligga i och elda  i alla fall.

Jag  läste i dagens tidning att Ångermanland hade fått mest med snö i hela landet, vad sägs om det? Nu är de glada för Solberg tänker pista backen och öppna för slalomåkning lördag. De har väntat på detta sedan jul . På ett ställe här bland annat stod det att på 24 timmar hade det vräkt ner en 50 cm av den vita varan bara. Jag ska ta och fotografera all den snön och göra ett lite framtida julkort tror jag.

Jag tog in tidningen till vår granne häruppe igår så hon skulle slippa gå ut i det vädret som rådde då. Hon blev så förvånad för att jag inte hade någon morgontidning och talade om att jag kunde ju få hennes när hon läst den. Jag tackade ju för det erbjudandet och gissa för när jag skulle skjutsa flickorna till skolan i morse så vad hängde på dörren? Jo en kasse med dagens tidning. Prata om snälla omtänksamma grannar alltså,

Jag skottar ju snön från hennes bra också när det behövs.

Vi båda upptäckte ju någonting igår, och det var att efter alla vindar och snyra så kunde vi inte låsa dörrarna utifrån.

Hörde sedan att det var flera här på området som hade samma  problem. Ska ta och ringa på felanmälan i alla fall men jag  tror ju inte de kan göra så mycket om det fryser i själva låset. Lite värme ska nog till och det får man ju om man värmer nyckeln eller så brukar jag sätta tummen för nyckelhålet etttag. Det brukar ju hjälpa när nbillåset fryser i alla fall. I morse  var det  öppet då jag skjutsade till skolan , fast jag vill ju kunna låsa  om jag far bort någonstans.

Lovade ju grannen här att ringa felanmälan så hon blir nöjd.

Annars är det nog samma saker som gäller idag  som alltid /" Same procedur as last yesterday" , kanske man också kan säga.    



Av gunilla - 28 januari 2010 09:20

                       Vad det har snöat i natt också. Problem har det ju varit efter vägarna de har tydligen varit avstängda i flera timmar också. ´Det måste vara besvärligt att köra långtradare i denna väderlek. Här i närheten och norrut så var det en kö på 600 meter i natt.

Hoppas folket i bilarna hade varma kläder, och någonting att äta eller dricka i len.

Man ska ju alltid ha extra kläder, en spade och även något i matväg när man är ute och kör i dessa tider.

Jag har lärt mig detta eftersom vi boitt i flera år uppe i Lapplands inland.

Här nere i trakten är det ju inte så vanligt med snö överhuvudtaget. I allafall inte så mycket som där uppe


Jag har varit ute och skottar bort snön från bron och ävemn hos vår granne, och även på min parkeringsplats.

Det är rätt kul ändå med snöskottnig respektive gräsklippning för man får ju också en hel det motion  då.


Vädret skulle bli stabilare frampå eftermiddagen nu och vi får hoppas att det håller i sig till våren för nu vill vi absolut inte ha någon mer snö eller framförallt snöstorm.

Denna väderlek hade vi också dagarna innan jul så det räcker faktiskt nu.


Nu ska de väl ha fått rillräckligt med snö i Solbergsbacken så det går att åka slalom där. De har ju inte öppnat den än för säsongen.

Av gunilla - 27 januari 2010 11:56

Nu  har vi full snöstorm här också, fy vad det blåser hårda  vindar. Det skulle bli bra med snö också och det kan fortsätta även i morgon sa de nyss på radion.  Ja och jag som ska gå ut och promenera med Oscar snart bara jag druckit upp mitt kaffe.

Jag väntar på postbilen nu men i detta väder kan den ju också vara sen.

Men å andra sidan ska man ju inte hänga upp sig på vädret , man får klä sig så man inte fryser och tänka på att snart har vi vår och sommartiden framför oss igen!   

Fast jag tycker om vintern också ska jag tillägga. Skidor och sparkåkning i fjällen helst, fast det finns bra elljussår här också.

Av gunilla - 27 januari 2010 09:23

Det kanske man kan sjunga idag , eller så fpr vi lyssna på Carolas Stormvind för det blåser som bara den idag. Det känns verkligen när man är ute för jag var tvungen och hålla fast i mössan. Det var svårt att andas också när det kom en vindpust rakt emot mig . Det är ju lika i hela vårt land hörde jag och det kommer väl en rätt bra mängd snö snart också.

Ja än har vi inte sett den varan men  uppe i fjällen och inlandet snöar det för fullt.

Sexorna skulle ut och åka skidor idag, men jag hoppas att det inte blir så lång sträcka i skogen ,2,5 km känns nog i detta väder. Man får hoppas att det  inte blåser ner några träd idag, i skogen eller över vägar etc.


Av gunilla - 23 januari 2010 18:15

Det snöade lite i mors, men det var inte ett dugg kallt rätt skönt att promenera i.

Vi var ner till stan och kikade på slutspurtsrean och gjorde lite matinköp för ett par dagar framåt.

Jag är ju också av den sorten att jag gärna vill fika något men det får ju inte vara det dyraste då. Kaffe måste jag bara ha.

Jag ska nu se om jag  kan fara ner själv någongång under kommande vevecka och se om jag kan hitta något i klädväg, det är ju sista rea veckan tror jag.

Ska kolla om jag är ledig någon dag. Ja det får ju se ,det kostar ju också att ha bilen. Bensinpriset tänkte jag närmast på, det går ju bara uppåt och neråt tycker man.



Av gunilla - 22 januari 2010 08:50


Ja nu slipper man ligga   ner  när denna dator ska användas, hi, hi. Kan ni tänka er jag grejade det själv.

Det var rätt lätt egentligen men det är ju det där att man känner sig osäker om mn skulle klicka på något annat och det kommer upp något som man inte riktigt förstår eller tycker att det blev ju alldeles fel etc, Känns det igen?

Lite mer datorkännedom skulle inte skada.

Jag känner mig så stolt över att jag fixade det aldeles själv och det fungerade.   



Vädret här uppe   fortsätter att vara milt och härligt men lite mer sol vill vi ha. <det skulle vara så här ett tag nu hörde jag och man ska ju inte klaga förstås. Sparkföre är det ju.



I onsdags var jag först på en informationsträff om lite av varje kan man säga. Den var rätt intressant för det handlade lite om arbeten också.

Den höll på i en timme och när jag hade börjat gå mot parkeringshuset skulle jag titta på klockan och upptäckte att det fanns ingen sådan att kika på. Jag hade tapat den. Jag återvände till lokalen där jag varit och hörde mig för och hade tur för den fanns där.


Jag hade ju lovat mina ungdomar att hämta dem vid skolan  för vi skulle fara på stan igen. De ville köpa någonting de sett ut tidigare.

Vi for ner  och det är ju rätt mycket reor nu också och hela januari -februari kanske också. Jag hittade en fin jumper för endast 50 kr så den köpte jag förstås. Det gäller att hitta ett par fin byxor också eller en kjol till vi får se.


Tjerna hittade också lite jätte billiga kläder  så det var ju roligt för dem.


Vi stannade på ett ställe och åt middag innanvi for hem. Hade tänkt vi skulle tända en marschall då och äta paj med vaniljsås till, men det blev så sent att tända den så det får bli till myset i kväll. Vi kalasade på efterrätten i alla fall och den var så god. Mycket bättre än tårta tycker jag.


Av gunilla - 20 januari 2010 09:32

Jag tänkte ju skriva lite idag och nu, men jag tror jag väntar tills jag får bildskärmen som den ska vara igen. Jag får ju nackspärr om jag ska sitta på detta vis,hi,hi

Har nog försökt at återställa den till en tidigare dag men det fungerade inte. Har någon kanske haft samma problem någongång? Jag är tacksam för svar på hur man ska göra. Ha en bra dag i alla fall så hörs vi förhoppningsvis i kväll

Ovido - Quiz & Flashcards