Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg under december 2009

Av gunilla - 5 december 2009 12:55


Vi var ner på stan igår eftermiddag för att uträtta några små ärenden. När vi kom ut från bland annat galllerian så fick vi se att det snöade. Det blir ju rätt blött av den varan på gatorna men det låg faktiskt kvar . Det var lite minusgrader och det gjorde nog susen. När vi skulle fara hem så avtog det lite men här hemma snöade det långt in på natten och man hoppades på att det fina vita snötäcket skulle bli  ännu mer i natt. När vi vaknade så hade det regnat bort.

Jag ska tvätta idag och jag tror det är tredje tvättiden jag har och det regnar. Kanske jag inte skulle tvätta för vädrets makter kan man ju tänka, hi,hi!

Vi har en julmarknad här idag, brukar kolla in den varje år och de ska presentera vem av niorna som blev årets och sedan ska de fara  runt och visa upp sig med avslutning på kyekanshus.

Vi ska nog fara och kika på både julmässan och lucian, tvätten sköter sig själv.

Har ju den sena tiden till klockan 22.00 så det är ingen som helst fara med detta.

Hinner jag ska det bakas något också.

Av gunilla - 3 december 2009 18:58


Idag började dagen som en vacker  solig dag, det var lite minusgreader på morgonen förstås  fast lite får man ju stå ut med då det är vintertid.

Jag hade problem med min motoer värmare i natt så det var till att skrapa rutorna i morse. Jag förstår inte varför det blir så , för vaktmästaren har kollat strömtillförseln i stolpen flera gånger och när han kollat så fungerar det hur bra som helst.

Det var tur jag lämnade en bildörr öppen för då kom jag in i bilen och kunde starta den som vanligt. Jag körde den till en grannes stolpe för han hade sin bil på verkstan. Där fungerade allt som det skulle i alla fall. Jag fick ha den stående där över natten sa ha men ska kolla min också.

Nu skaalla motorvärmarstolpar bytas ut nästa vecka elller i julveckan   så förhoppningsvis ska allt vara okej då, även för mig.  

Långa promenader har det också blivit i det mycket fina vädret och lite av varje här hemma.

Jag gjorde köttbullar till middag, tycker att de hemma gjorda är  eller blir godast. Nu stekte jag löken bredvid också.

Nu  i kväll är det linedancekursen så jag har just skjutsat dit den yngsta dottern. Ska hämta henne om en och en halvtimme. Det var luciaträning också. Jag passade på att fara till affaären . Den äldsta dottern har prov i SO, i morgon så det är bara att skippa datorn och plugga till den. De hade engelska och NO-prov idag förresten.

Jag tror att det gick nog ganska bra med båda.

Nästa vecka är det en praovecka, och sedan är det en och en halvvecka kavar till jullovet. Huvva vad terminen har gått fort tycker jag.




Av gunilla - 2 december 2009 08:49



Idag är det också en lika fin dag som det var igår. Solen är på väg upp, men bara lite kylslaget i luften. Jag är ledig idag så tänker baka de där lussebullarna. Det är så skönt att bli av med alla jäsbröden som ska bakas till julen.

Jag gör alltid så för sedan blir det lite kakor också. Den speciella julmjukiskakan blir sist för det ska verkligen lukta att vi är på väg in i en stor helg nu. Det blir den speciella juldoften,hi !  .Det blir ju inte så mycket kakor att baka egentligen bara de få som brukar gå åt mest. Jag gillar inte när det blir kakor som bara ligger och ingen äter upp dem. Det är lite dumt att man måste slänga dem då de blivit gamla.

I fjol blev det faktiskt perfekt med allt inhandlande och inga som helst rester på någonting. Kan man kalla det för bra planering kanske?  

Kom att tänka på den gamla goda tiden förresten när min mor hade kakor som inte gick åt efter helgerna, då vispade hon grädde och blandadade den med smulor från kakorna och kan ni gissa vilken succe ´ det blev. Jag minns att det smakade bara mera.

Ja hon hade många roliga och intressanta idee´r när det gällde matlagning och som jag ju tagit till mig av och kanske får föra vidare till nästa generation. Det gillar jag verkligen.

Tänker bara på dessa söndagsstekar och den underbara bruna såsen till, plus potatisen och grönsakerna till. Det är så man börjar bli hungrig alltså.

Det var ju tider det hi!  




Av gunilla - 1 december 2009 08:50


Efter att det hade regnat som bara den igår så mycket riktigt frös det på under natten. Det ger ju ishalka som följd på våra vägar. De är ute och sandar nu och det är ju tur  det.

Här vid kusten är det ju alltid så här tills snön lägger sig på riktigt och det går att promenera som vanligt igen fast med försiktighet förstås. Det finns j u broddar att köpa och dessa testade jag på förra året. Jag tyckte de var bra att använda.

Pratade med en bekant igår som bor mer iåt Åsele till och där fick de ca 1 dm snö igår och cirka 3 grader kallt hade de.

Jag hoppas vi får kallare också nu snart och att snön som kommer stannar kaver .

Idag är det ju en fin dag annars och jag tror solen tänker kika fram snart.

Ska föröka vara mer aktiv härinne denna månad nu, för i november hann jag faktiskt inte skriva så mycket. Jag är inne och läser vad ni skrivit och det är kul och inttressanta saker ni skrivit om. Vi syns alltså här snart igen! Ha en  bra dag nu! 

Ovido - Quiz & Flashcards