Liv och Leverne!!!!!

Direktlänk till inlägg 5 juli 2009

Ösregn i andra delar av vårt land!

Av gunilla - 5 juli 2009 12:31

Jag har läst lite nyheter nu på morgonen och det verkar ju ha regnat som sjutton söderut igår.

Jag tror det var i Sandviken bl.a som det till och med varit översvämning.Värst vad vädergudarna kan ställa till med.

Jag minns 1993 och 1995 då vi bodde i en by till Vilhelmina, och hade ca 3 km till stora vägen E:45. Vi var tvungen att lämna bilen på andra sidan av en bro som ju tog oss över till huset och grannen fick passa alla som skulle bortåt. De fick åka roddbåt över och sedan promenera till sina stugor.

Det var under snösmältningen och det var alltså Ångermanälven som svämmade över och Volgsjö kraftverk hann förstås inte med riktigt.

Det var lite besvärligt för man kände sig rätt instängd där i ett par veckor. Posten lämnades ju också på andra sidan bron.

Jag har ju inga bilder att lägga in därifrån, de sitter i albumet för digitalkameran var väl inte riktigt på framgång då( ja inte hos oss i alla fall.) Det kallar jag erfarenhet!

När jag var i Michigan så kunde det vara väldigt mycket värmeåskväder och blixt och dunder för det var rätt så olidligt på dagarna med temperaturer upp till 40 grader.

De flesta hem hade eller har ju fläktsystem inbyggda  så det var behagligt inomhus.

I min familj så hade de en liten men bra fläkt i varje rum också.

Det är i och för sig rätt mysigt då det är åskväder, man kan ju läsa en bra bok till exempel. Jag eller vi brukar sitta ute på balkongen då det regnar och är varmt och läsa.

Jag undviker ju att ha datorn ,tv:n på eller några som helst elektriska apparater på.

Jag minns när jag  satt på sängen i den där byn vi bodde i och åskan slog ner i ett uttag i samma rum ,det var en knall som heter duga det,gnistor slog ut och sen vandrade den längs en ledning upp mot köksdörren. Nu gick allt bra så när som man såg sprickor i tapeten. Vi var ju tvungen att gå ut för att slå av strömmen från elskåpet också.Allt gick så snabbt så jag tror inte jag hann bli rädd heller.


Idag är det lite mulet o ch småkyligt mot vad man är van. Ska tvätta så det gör inte så mycket vilket väder det är.

Måste nog till affären också och inhandla lite små saker i matväg.

Det blir nog lita städning också.



 
 
Rosie & Harry

Rosie & Harry

5 juli 2009 20:30

Du får mer en gärna ta redan på vad boken heter ang jämställdhet:) Det är alltid kul att få läsa hur det är tänkt eller vad andra tycker att det skall vara.
Ja det här med väder måste hålla med dig ang åskan det är mysigt och man kan ju alltid göra något annat än tv m.m Men det kan även vara lite trist när det slår ut elen och för oss är det inte roligt alls eftersom vi har egen brunn så då blir det inget vatten. Annars kan även det vara mysigt men vatten vill jag ha. Det som är lite tråkigt när det blir översvämning är att det saker som bli förstörda.
Du får ha det så skönt kjamen

http://bearclaw.bloggagratis.se

 
Elisabeth

Elisabeth

6 juli 2009 11:21

Jag har ju alltid varit rädd för åskan och har varit med om en del oväder, speciellt i min barndom. Minns också i början av 60-talet, kan ha varit decenniets första år rentav. Det var ett väldans regnande och källare vattenfylldes. En grannhus blev nog mer drabbat än vårt då. När det gäller åskan var det på 90-talet, ev. 1995 när jag stod i mitt kök i Stockholm och det blixtrade och small samtidigt så jag blev så chockad att jag skrek rätt ut./Jo, det var Sandviken, bara 3 mil härifrån som drabbades värst i förrgår, åtminstone värst i Gästrikland. Regnmätaren som finns i trädgården på framsidan visade 15 mm här. Nu är det molnigt och +14-15 grader. Jag hoppas att du får en fin dag.

http://elisannw.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av gunilla - 22 augusti 2010 17:49

Jag har blivit utmanad av Josefin  att svara på dessa frågor.1) Vad är det första du gör när du vaknar på morgonen?       Går ut med Oscar.2) Vem skulle du ringa om du behövde hjälp med att gömma ett lik? Polisen så klart   3) Har du någonsin s...

Av gunilla - 3 augusti 2010 18:03

En hel månad har reda gått och jag har inte skrivit här på länge. Ja det är faktiskt så att vädrets makter har fått bestämma lite i sommar, det har ju varit så vackert ute att datorn har fått vänta lite . Måste ju ta till vara på alla soliga dagar fö...

Av gunilla - 4 juli 2010 21:05

Idag har det varit 25 grader ute och rätt mulet,solen har försökt komma  fram också ibland. Har väl inte gjort så mycket idag mer än det som brukar göras här hemma. Jo vi fick en stor lax av vår Burmagranne igår så den tillagade jag som sön...

Av gunilla - 2 juli 2010 19:07

  Ja vi har då haft mycket underbara sommardagar nu och hoppas att det fortsätter ett tag till. Varmt och kvavt inne som ute kan ju vara besvärligt att vistas i länge tycker jag, men jag försöker att vadra tidigt på morgnarna ett tag för då tycke...

Av gunilla - 29 juni 2010 17:48

Jag börjar den nya månaden med  detta fina inlägg, kommer snart igen och berättar om vårt midsommarfirande   och allt annat  som jag vill dela med mig till er alla som kan tänkas vara härinne ibland.     ...

Ovido - Quiz & Flashcards