Liv och Leverne!!!!!

Alla inlägg under januari 2010

Av gunilla - 5 januari 2010 12:09

Ja det är exakt tretton dagar sedan vi firade julafton. Det går verkligen fort må jag säga. Men man kan bli dagavill också, för jag hade planerat in denna dag i morgon och kunde liksom inte förstå varför vissa aktiviteter började på torsdag, dvs trettondagen. Nu var det inte så för jag läste på en skylt om öpppningsdagar på vår affär och då stod det redan klart för mig eller oss hur det var. Tackar för att vi har vår kära gamla affär kvar.  


Den som vill kan ju klä ut sig till stjärngosse och gå runt och sjunga idag med.

Vi brukar ju inte fira denna dag så där mycket mer än att vi tänder en maschall innan vi äter något gott till middag, det blir så stämningsfullt då.

Ja om det inte stormar ute förstås. Men jag tycker att dessa maschaller man köper brinner inte så många timmar, tycker det är bara 2-4 timmar eller mindre.

Det finns ju stora också men jag tycker de små är perfekta då man bor i hyreslägenheter.

Har förresten varit ute med vår hund idag, visst var det lite småkyligt men bara man har kläder så går det bra.

Det skulle ju vara lite mildare idag och sedan litegrann åt 20 graders strecket i helgen, söndag tror jag de sade.

Men man måste  ju gå ut också även om stugvärmen och ledigheten lockar till att hålla sig inne.


Av gunilla - 4 januari 2010 12:11

Nu har vien helt vanlig måndag igen efter en massa roliga helger. Ja vädrets makter har tydligen beslutat att det skulle vara ett intinsivt snöande och blåsigt idag. Temperaturen är nog bara omkring 10 grader fast det känns som lite mer.

Ja det gäller att klä sig varmt, men det blir ju snart härligare tider eller hur?  

Idag blir det avsopning med skottning vid bilen och städning så här i efterskott hi.

Till affären måste jag ju också fara  och sedan hoppas jag att alla utgifter kommit in nu. Jag kör ju med betalningsorder, vill inte använda datorn till att betala in pebgar på.

Jag hoppas att igenting kom bort i julhanteringen bland posten  och dess tömingar. Jag har ju postat i tid. Kan nog vara lugn egentligen för jag har ju kopian i säkert för var.

Lite planering inför trettondagsaftonen och trettondagens míddags inköp skall också ske idag.


Av gunilla - 3 januari 2010 13:04

Efter att vi har haft det mycket kalllt i jul och nyårshelgerna så har det blivit mildare ute. Kanske man inte behöver ha sin motorvärmare på hela tiden nu. Ja lite värme måste man ju ha i bilen det är ju inte så bra att sätta sig i en alldeles utkyld bil heller, om man ska tänka på sin hälsa och det ska man ju.Inte föe att jag är dålig på något sätt, men njurproblem och annat elände vill man ju inte uppleva.

Hörde på svensktoppen idag men vad har den tagit vägen egentligen? Förr var det bara svenska låtar och artister som tävlade  eller röstades fram  av en viss jury  eller utvalda svenskar. Nu är det svenska artister som sjunger på engelska? va är det att kalla ett program gör svensktoppen?

Lite bakvänt eller hur?  Jag minns på den gamla goda tiden då det var Tio i topp på eftermiddagen eller Kvällstoppen och där var det däremot blandad musik. Det var ett mycket bra program att lyssna på och eventuellt spela in...

Jag är nog allätare annars då det gäller musik  valet.

I helgerna som varit hade de också ett program om ordvalet i vårt svenska språk, och man kunde ringa in och ge sina åsikter. Ja om man blev irriterad över att någon använde ett ord flera gånger när denna pratade. Jag tycker attatt det är jobbigt att höra folk lägga in ordet precis i nästan varje mening, då man snackar om något, det finns ju andra ord att använda. Men programmet var intressant i alla fall och det är väl det mesta som har med vårt språk.



Av gunilla - 2 januari 2010 21:45

Hej, jag lägger in denna som profilbild nu ett tag tills jag får mer tid att fixa mer härinne. Det är min älsklingsbild från Borgafjäll. Tyvärr fanndet ingen stuga att hyra i påsk men jag ska ringa och höra om det kan ha kommit in något återbud.

Man kan u alltid hoppas på det. Det finns ju andra fjäll i och för sig fast Borga är något speciellt!

Av gunilla - 2 januari 2010 12:23

Det set ut att bli en riktigt vacker januari dag, måste till affären och handla lite färskvaror idag. Det blir annars en ta det lugnt helg tror jag och det kan vi ju vara förtjänta av.

Har inte varit ut och kikat på de stora rean heller men den brukar ju hålla i sig bra länge nu. Ja nog ska man hålla hårt i plånboken också   

Vi brukar göra en liten listta över det vi ska titta på i klädväg för annars hittar man aldrig det man verkligen vill  eller måste ha. Det är en bra ide tycker jag, fast det kan ju också bli ett och annat inpulsköp ändå.

Jag ska också ta mig in i den här paintdelen och göra om lite i denna blogg men det får bli är jag riktigt känner för detta. Håller inte på med det så ofta så jag vill ha mycket tid tid till sådant för att det ska bli så bra som möjligt.


Av gunilla - 1 januari 2010 18:23

God fortsättning på er allihopa. Hoppas att det alldeles nya året kommer att bli ett bra år framöver.

Det har ju äntligen kommit snö, så det blev en riktigt fin jul och nyårshelg för oss häruppe.

Det är sådan där lätt härlig snö, det går lätt att skyffla undan.

Det har varit lite stormigt då den kom nattten till julaftonen men det avtog som tur var. Upptäckte att det blåst rejält den natten för lite av mitt enris hade följt med i vinden. Ljungen stod kvar så det ser lite fint ut där utanför dörren.

Jag brukar skotta upp en bit vid köksfönstret för att vi ska kunna sitta där och fika när vårevärmen kommer. Jag gillar att göra det lite extra mysigt där med höga snövallar runt omkring.

Sparkarna brukar stå där också fast än så länge står de ute i förrådet.......faktiskt!

Jag ska ta  mig in där och hämta snöskyffeln snart så jag kan skotta   upp min p-plats lite bättre.

Jag hoppas att det blir väder nu framöver så det går att åka ut på skidor igen, det får ju inte vara kallare än 15 grader tycker jag.

Det går hur lätt som helst att göra fina snölabyrinter och snöänglar och kanske om man vill kasta sig nerför en backe i den mjuka snön.

Snömulning är kanske inte så kul  det  känner vi nog alla till. Men jag minns att Eva en kompis till mig skröt över hur kul de hade som barn när de hoppade från ladugårdstaket och rakt ner i all den  snö de fått.

En annan bodde ju i stan på den tiden och där skulle man ju bryta benen om man hoppade hi. Vi hade ju lite snö jämfört med dem .




Ovido - Quiz & Flashcards